Filosofiska termer och en natt-kopp med svart koffeinpulver.

Ratio eller empiri? Har blivit filosofiskt störd av alla dessa termer trots att jag tror jag står och svajar på mitt G. Borde väl ligga högre om dessa ord är de första som hoppar upp i skallen när jag började skriva? Rationalism och empirism och kynism och hedonism och det fortsätter och fortsätter och fortsätter för alltid. -ismerna tar aldrig slut.

Men tillbaka till ämnet. Ratio eller empiri, förnuft eller erfarenhet. En "borde jag lyssna på hjärnan eller hjärnan"-fråga i princip. Fast två delar av hjärnan som tycker olika. Låt säga, den ena delen säger att jag ska "följa mitt hjärta" (eller något annat klyschigt i den stilen, känslor iallafall blabla) och den andra delen säger att jag ska titta tillbaka på mina erfarenheter av detta onämnda ämne (som heller inte kommer att nämnas, hemligt) och avgöra mina handlingar efter detta. What to do? Hjärna eller hjärna?

Vet att ingen läser det här ändå men känslan att få ner det i ord mjukar upp stenen i bröstet och lättar hjärtat lite. Fint att få det sagt med. Härmed återgår jag till att spendera kvällen helhjärtat med min kära lilla kopp och några fina bitar (citat farmor) av herrarna Tiersen och Einaudi.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0